کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​توسعه صنايع کوچک رمز توسعه اقتصاد در دهه آينده/تحقق توسعه اقتصاد همت مسئولان را مي‌طلبد

23 مرداد 1395 ساعت 13:02

توسعه صنايع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادي دهه آينده است و براي تحقق آن مسئولان اجرايي بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده کنند.


به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، پن‌روز در نظريه اقتصادهاي حاشيه‌اي خود، نظريه اکس و آدرش در تحول ساختار تقاضا و همچنين نظريه الگوي توسعه خوشه‌اي، همه به نوعي برتري صنايع کوچک را در راه توسعه اقتصادي کشورها بيان نموده‌اند. بررسي‌ها نشان داده است که صنايع کوچک و متوسط از طريق چهار کانالِ کارآفريني، نوآوري و تغيير فناوري، پويايي صنعت و در نهايت ايجاد فرصت‌هاي شغلي و افزايش درآمد بر اقتصاد جهاني تاثيرگذارند. به علاوه شدت يافتن رقابت جهاني، افزايش بي اطميناني و تقاضاي فزاينده براي محصولات متنوع باعث شده است که اقبال به اين صنايع بيشتر شود.

هر چند صنايع بزرگ به جهت داشتن مزيت‌هاي ناشي از اثر مقياس انبوه، اثر دامنه توليد، اثر تجربه و اثر سازماندهي، هنوز هم مورد توجه سياست‌گذاران اقتصادي هستند؛ اما مزيت‌هاي صنايع کوچک و متوسط به علت وجود اثر حمل ونقل، اثر اندازه بازار، ‌اثر تنظيم، مؤثر بودن انتخاب و اثر کنترل، اين صنايع را در توليد اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.

در يك جمع‌بندي كلي شركت شهرك‌هاي صنعتي با هدف ايجاد و توسعه شهرك‌ها و نواحي صنعتي، مراكز فناوري و مجتمع‌هاي كارگاهي و خدماتي در استان چهارمحال و بختياري، در گام بعدي تقويت بخش صنعت استان بويژه صنايع كوچك از طريق ارائه تسهيلات و حمايت‌هاي مالي، فني، مشاوره‌اي، آموزشي و خدماتي به متقاضيان و واحدهاي مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي و پشتيباني از توسعه كارآفريني در استان و نهايتاً استقرار سازماني پويا، دانش‌محور و كارآمد از طريق ارتقاي سطح بهره‌وري منابع موجود در جهت رضايت‌مندي سازمان، مشتريان و كاركنان شكل گرفته است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص صنايع کوچک گفته است: از مجموع صنايع کوچکي که در کشور وجود دارد ۶۰ درصد آنان به دلايل گوناگون در حال تعطيل شدن هستند.

به استحضار مي‌رساند اين جمله از مقام معظم رهبري بوده و ايشان در جلسه استانداري اين مطلب را به نقل از آن مقام معظم بيان نموده‌اند.

يکي از مهمترين نکاتي که شايد اين دغدغه را در سال جاري بيش از سال‌هاي قبل برجسته کرد فرمايشات مقام معظم رهبري بود که در ابتداي سال فرمودند: الان چندين هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست اگر چنانچه اين آماري که به بنده داده‌اند که ۶۰ درصد از اينها الان دچار بيکاري و تعطيل هستند درست باشد خسارت است. آن چيزي که در متن جامعه اشتغال و تحرک ايجاد مي‌کند و طبقات پايين را بهره‌مند مي‌کند همين صنايع کوچک و متوسط است اينها را تقويت کنند و پيش ببرند.

حال بايد ديد وضعيت صنايع کوچک در چهار محال و بختياري چگونه بوده است؟ و آيا شرکت شهرک‌هاي صنعتي توانسته است به فرمايشات مقام معظم رهبري عمل کرده و کارگاه‌هاي نيمه‌فعال و راکد را به چرخه توليد باز گرداند؟

اين وضعيت را خبرنگار ما در نخستين همايش استاني حمايت از صنايع کوچک در کشور که با حضور نماينده معاون وزير و مدير تامين منابع مالي و سرمايه‌گذاري تشکيل شده بود طي سخنراني‌هاي مسئولان جستجو کرد.

۴۵۰ واحد صنعتي نيمه‌فعال و راکد در چهارمحال و بختياري وجود دارد

استاندار چهار محال و بختياري گفت: هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتي و توليدي در کشور تعطيل است که از اين ميزان ۴۵۰ واحد صنعتي آن از استان چهارمحال و بختياري است.

قاسم سليماني دشتکي با اشاره به اينکه بابت طرح‌هاي نيمه‌فعال و تعطيل در سال جاري اعتباري ديده شده است اظهار کرد: ۷۰ پرونده از طرح‌هاي توليدي و صنعتي و طرح‌هايي با پيشرفت فيزيکي بالاي ۶۰ درصد با اعتباري بيش از ۷۰۰ ميليارد ريال تشکيل شده است.

استاندار چهارمحال و بختياري علت تعطيلي واحدهاي توليدي را مشکلات متعددي عنوان کرد و گفت: اين واحدهاي صنعتي و توليدي در سال‌هاي گذشته به دليل نوسان قيمت، نداشتن بازار، نداشتن مواد اوليه، چک‌هاي برگشتي، دگرگوني‌ها و مشکلات اقتصادي در عرصه ملي و بين‌المللي نيمه‌فعال و يا راکد بودند.

وي با اشاره به اين که احياي واحدهاي نيمه‌فعال و راکد از سياست‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي استان است، افزود: احياي ۵۰ طرح صنعتي در سال جاري از برنامه‌هاي استان است که از اين تعداد ۱۱ واحد احيا شده است.

سليماني دشتکي با اشاره به اينکه براي برگرداندن واحدهاي صنعتي به چرخه توليد از هيچ تلاشي دريغ نمي‌شود اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۴۵ واحد صنعتي استان که با ظرفيت کم کار مي‌کنند براي بازگردانده شدن به چرخه توليد در ستاد تسهيل و ستاد اقتصاد مقاومتي استان مورد بررسي قرار گرفته است.

وي به احداث واحدهاي توليدي خارج از شهرک‌هاي صنعتي به عنوان يک معضل در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شهرک‌هاي صنعتي استان آماده واگذاري زمين با تمام امکانات است و احداث واحدهاي توليدي در خارج از شهرک‌هاي صنعتي هزينه زيادي را براي دولت و همچنين سرمايه‌گذار به وجود مي‌آورد.

وي شرايط واگذاري زمين، آب، روند استعلام و بحث مجوزها و همچنين ماليات برارزش افزوده را از جمله معضلات بخش توليد استان دانست.

توجه به مقوله صنعت و توليد در کشور ستيز با دشمن است

حجت الاسلام محمدعلي نکونامنماينده ولي‌فقيه در چهارمحال و بختياري در ادامه این برنامه اظهار کرد: اقتصاد مقاومتي کليد رشد و توسعه جامعه و کشور است و اگر به بخش توليد داخلي توجه شود استمراري براي کشور و دولت خواهد بود.

نماينده مردم شهرستان شهرکرد، بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسي به جاي کوچک کردن دولت و واگذار کردن اقتصاد به مردم، مردم را به مراکز شبه دولتي و بخش خصوصي سوق دهيم.

نکونام بيان داشت: رهبر معظم انقلاب در اين ديدار نسبت به مسئله مذاکرات، برجام، رفت‌ و آمدهای تجار خارجي، کالاي قاچاق، اشرافي‌گري، ضرورت حاکميت عدالت در جامعه، رفع مشکلات معيشتي مردم، احياء کارخانه‌جات و واحدهاي توليد کوچک و متوسط و ضرورت توجه مسئله اقتصاد مقاومتي با حساسيت و دغدغه به‌مراتب بيشتري سخنان بسيار مهم و راهگشايي بيان فرمودند.

امام‌جمعه شهرکرد با طرح اين سؤال که چرا مقام معظم رهبري نسبت به اين مسائل حساسيت ويژه‌‌اي دارند تصريح کرد: زيرا مقام معظم رهبري نسبت به اين مسائل احساس خطر مي‌کنند چراکه اگر اقتصاد ما اقتصاد مقاومتي نشود چرخ اقتصاد به دست بيگانه خواهد چرخيد و اگر بنا باشد چرخ اقتصاد کشور به دست بيگانه بچرخد آن زمان کشور در دست بيگانه خواهد افتاد و ديگر انقلاب، اسلام و مردم در اداره کشور تصميم‌گير نخواهند بود.

بهترين راهبرد به اقتصاد مقاومتي احياء صنايع کوچک است

نماينده مردم شهرستان‌هاي شهرکرد، بن و سامان گفت: طي گزارش داده شده ۴۵۰ واحد صنعتي نيمه‌فعال و راکد در استان وجود دار که تا آخر امسال قرار است ۵۰ واحد آن به بهره‌برداري برسد.

اردشير نوريان با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاران را بايد حمايت کرد افزود: با حمايت از سرمايه‌گذاران واحدهاي صنعتي و توليدي کوچک که نيمه‌فعال و غيرفعال هستند را مي‌توان به چرخه توليد بازگرداند و در اين راستا نيز به اقتصاد استان کمک خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه دولت بايد نقش هدايت‌گري را در خود داشته باشد اذعان داشت: دولت همه چيز را دست خودش نگيرد بايد رويکرد اساسي اصلاح شود.

نوريان تاکيد کرد: تعادل در داده و ستاده در عرصه توليد بايد داشته باشيم.

وي با اشاره به اينکه طرح کلي آمايش و صنعت در استان با نواقصي روبه‌رو است بيان داشت: برنامه‌ريزي جامع و بلندمدت توسط دولت و حکومت در راستاي حمايت از اين بخش ضرورت دارد.

با تشکيل ستاد اقتصاد مقاومتي بسياري از موانع توليد رفع شد

مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري گفت: در بخش صنعت چهارمحال و بختياري پشتيباني خوبي صورت گرفت.

عليرضا شفيع‌زاده با اشاره به اينکه صنايع کوچک وريز مي‌واند در اقتصاد دولت کمک کند بيان داشت: حمايت و پشتيباني از اين صنايع ضرورت دارد.

وي اظهار کرد: ۲۹ شهرک مصوب و ناحيه صنعتي در چهارمحال و بختياري وجود دارد که ۲۱ شهرک و ناحيه صنعتي آن فعال و آماده واگذاري به واحدهاي توليدي است.

وي با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاران زيادي هستند که مي‌خواهند در اين استان سرمايه‌گذاري کنند تصريح کرد: همه زيرساخت‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري در اين استان فراهم خواهد شد.

شفيع‌زاده ادامه داد: تمامي زيرساخت‌ها در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي به منظور واگذاري به حوزه صنعت فراهم شده است.

وي اذعان داشت: دستگاه‌هاي خدمات‌رسان اعم از مخابرات، گارکت گاز و برق به شهرک‌هاي صنعتي همکاري مطلوبي با ما داشته‌اند.

شفيع‌زاده يادآوز شد: ۷۰ درصد از شهرک‌هاي صنعتي هر يک با حداقل ۴۰ کارگر مشغول به فعاليت هستند.

مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان در ادامه افزود: از ابتداي امسال تاکنون چهار واحد توليدي راکد به چرخه توليد بازگشتند و چهار واحد جديد با ايجاد اشتغال ۱۸۶ نفر به بهره‌برداري رسيدند.

شفيع‌زاده يکي از امکانات زير بنايي مورد نظز شرکت شهرک‌هاي صنعتي جايگاه آتش‌نشاني و ماشين آتش‌نشاني دانست و گفت: به لطف خدا و همت کارکنان شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان دو شهرک مهم استان داراي اين امکانات هستند.

وي ادامه داد: واحدهاي صنايع کوچک در بسياري از کشورهاي در حال توسعه با دستيابي به اهداف بنيادين همچون ايجاد اشتغال، زيشه‌کن کردن فقر ، بهبود توزيع درآمد و برآوردن نيازهاي اساسي کشور داراي نقش موثري هستند.

گذري به تنها حاشيه همايش صنايع کوچک

اين همايش بنا بود راس ساعت ۹ صبح برگزار شود اما همانند ديگر همايش‌ها با تاخير يک ساعته مواجه بود و تا امدن استاندار و نماينده ولي‌فقيه افراد حاضر در همايش بي‌تکليف مانده بودند.

لازم به ذکر است اين همايش با حضور مسئولين مختلف استاني و جمعي از صنعتگران برگزار شد.

در اين همايش گوشه‌اي از مستند خدمت بي‌منت هم به نمايش گذاشته شد که به زودي بصورت کامل اين مستند اجرا خواهد شد.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 29917

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/29917/توسعه-صنايع-کوچک-رمز-توسعه-اقتصاد-دهه-آينده-تحقق-همت-مسئولان-مي-طلبد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir